Undgå mobilnakke 2019-09-28T13:44:29+02:00

Sådan kan du undgå mobilnakke

Risikoen for mobilnakke er så stor. Vi bruger mobiltelefoner og tablets som aldrig før, og de er kommet for at blive. Gener i nakken efter brug har nu fået sit eget navn: ”Text-neck” eller på dansk ”mobilnakke”.

Kroppen er skabt til bevægelse og den kan også klare at se på mobil og tablet – bare ikke så lang tid ad gangen! Det er alt for ensformigt og statisk for kroppen.

Har du symptomer, er et udtryk for, at nakkens muskler er på overarbejde i den foroverbøjede stilling. Hovedet vejer ca. 5 kg i sig selv, og med tyngdekraften giver det et øget pres på nakkeleddene. Ved en foroverbøjning på 60 grader, udsætter du din nakke for 27 kg pres.

Det er leddene ikke beregnet til over længere tid. Du slider nakken, får hovedpine, irriterede øjne, spændinger etc., og resten af kroppen begynder at tage skade af ringe kropsholdning over tid. Vend lige blikket på din krop, næste gang du sender en SMS!

En undersøgelse viser, at kroppen tror, den er ked af det, når hovedet bøjes nedad hele tiden. En undersøgelse blandt unge viser, at det kan danne grundlag for en mild depression! Så tager det for alvor fart i en forkert retning, så vær opmærksom på hvordan du gør og hvordan du kan hjælpe dig selv og dine børn.

Gode råd du skal huske for at undgå mobilnakke:

• Minimér brugen af sammenhængende tid med mobiltelefon og tablets.
• Lav modbevægelser, øvelser for at modvirke den foroverbøjede stilling.
• Vær bevidst om din holdning i stående stilling, løft telefonen lidt højere op, så du ser mere frem end ned.
• Vær bevidst om din holdning i siddende stilling, brug tablet-holder ved bord eller sid i opret position, evt. med pude på knæene.
• Stop med at gøre skade på dig selv. Din krop kan så meget og skal bruges til mange forskellige ting, så pas godt på den, det er et unikt eksemplar, du har!

Læs mere om, hvad Rask Holdning kan gøre for at forbedre arbejdsmiljøet på din virksomhed.