Sådan undgår du “mobilnakke”

Vi bruger mobiltelefoner og tablets som aldrig før, og det er kommet for at blive. Gener i nakken efter brug har nu fået sit eget navn: ”Text-neck” eller på mere dansk ”mobilnakke”.

Kroppen er skabt til bevægelse og kan også klare at se på mobil og tablet – bare ikke så lang tid ad gangen! Det er alt for ensformigt for kroppen.

Symptomerne er et udtryk for, at nakkens muskler er på overarbejde i den foroverbøjede stilling. Hovedet vejer ca. 5 kg i sig selv, og med tyngdekraften giver det et øget pres på nakkeleddene. Ved en foroverbøjning på 60 grader, udsætter du din nakke for 27 kg pres.

Det er leddene ikke beregnet til over længere tid. Du slider nakken, får hovedpine, irriterede øjne, spændinger etc., og resten af kroppen begynder at tage skade af ringe kropsholdning over tid. Vend lige blikket på din krop næste gang du sender en SMS!

En undersøgelse viser, at kroppen tror, den er ked af det, når hovedet bøjes nedad hele tiden. En undersøgelse blandt unge viser, at det kan danne grundlag for en mild depression!

• Minimér brugen af sammenhængende tid med mobiltelefon og tablets.
• Lav modbevægelser, øvelser for at modvirke den foroverbøjede stilling.
• Vær bevidst om din holdning i stående stilling, løft telefonen lidt højere op, så du ser mere frem end ned.
• Vær bevidst om din holdning i siddende stilling, brug tablet-holder ved bord eller sid i opret position, evt. med pude på knæene.
• Stop med at gøre skade på dig selv. Din krop kan og skal bruges til mange ting, så pas godt på den, det er et unikt eksemplar, du har!

By | 2017-11-09T11:12:32+02:00 november 9th, 2017|Ikke kategoriseret|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment